FAQ
Com es distribueixen els drets en una obra audiovisual?
La producció d'una obra audiovisual comercial és una cadena de transmissions de drets de la propietat intel·lectual complexa i molt variable.
La producció d'una obra audiovisual comercial (per a cinema i televisió, fonamentalment, encara que també es van produint obres úniques o seriades específicament destinades a Internet, i obres “multiplataforma” ) suposa amb freqüència, des d'un punt de vista jurídic, una complexa i molt variable cadena de transmissions de drets de propietat intel·lectual.
Si l'obra audiovisual no es basa en obres preexistents, la cadena s'inicia en els autors del seu guió original. Si està basada en obres preexistents, el productor després d'adquirir-ne el dret d'adaptació audiovisual, ha d'encarregar a un guionista l'adaptació i adquirir també els drets sobre el guió adaptat. Amb els drets sobre el guió, ha de contractar a un variable (i amb freqüència elevat) nombre d'actors i de tècnics, algun dels quals seran autors de l'obra audiovisual (el director, i segons la normativa de cada país, possiblement d’altres), altres persones tindran drets connexos sobre les seves interpretacions i execucions (els actors i intèrprets de la música de la banda sonora). Unes altres encara que no siguin autores de l'obra audiovisual, són autores de les seves pròpies contribucions (figurinistes, directors d'art, compositors de música no composta específicament per a l'obra audiovisual …). En aquesta cadena poden participar també editors d'obres literàries (que poden haver adquirit els drets de transformació audiovisual de l'autor), productors de fonogrames (si preexisteixen a l'obra audiovisual, p. ex.), editors musicals, productors audiovisuals ( si es tracta, per exemple, d'un remake…).
També et pot interessar: