• Menú
  • Torna enrere
    Bones pràctiques

    Codi de bones pràctiques per a convocatòries de concursos de direcció i caps d'àrea de museu, monuments i centres d'art

    Publicat l'octubre de 2024 i elaborat per Associació Catalana de Crítica d'Art (ACCA) i Associació de Professionals de la Museologia de Catalunya (AMC).

    L’ACCA i l’AMC proposen aquest Codi de bones pràctiques per a concursos de direcció i caps d'àrea de museus, monuments i centres d'art, amb l’objectiu que l’apliquin els museus, monuments i centres d’art —tant de titularitat pública com privada— per propiciar així convocatòries de concursos de direcció i caps d’àrea modèliques.

    Hi donen suport:
    ACCAIB. Associació de Crítics i Comissaris d’Art de les Illes Balears
    APGCC. Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya
    AGC. Asociación Galega da Crítica
    AVCA. Associació Valenciana de Crítics d’Art
    IAC. Instituto de Arte Contemporáneo
    PAAC. Plataforma Assembleària d’Artistes de Catalunya

    Des de la PAAC convidem a institucions públiques i privades a anar encara més enllà en les bones pràctiques en els seus concursos de direcció amb les següents recomanacions:

    1. Que el concurs s'emmarqui en un codi ètic laboral pel qual s'hagin de regir els directors, els seus projectes i els seus equips de treball.

    2. La paritat de gènere en el jurat s'hauria de flexibilitzar en termes no binaris i des d'una perspectiva interseccional, tenint també en compte les relacions de poder que s'estableixen en tot jurat.
    3. La petició d'un projecte a les candidatures seleccionades requereix moltes hores de feina, pel que es recomana que aquesta es demani només a les persones seleccionades en una segona ronda i de forma remunerada. Aquesta és una recomanació que fem també a la nostra Guia per a unes convocatòries cuidades.
    4. També a la Guia per a unes convocatòries cuidades suggerim que els concursos tinguin una exposició pública de 4 mesos per facilitar-ne la circulació i la candidatura a persones en situacions personals i professionals diverses.
    5. Les direccions sovint s'inserten en equips ja configurats i amb contractes indefinits. Recomanem considerar un acompanyament extern de cohesió de grup per transitar el canvi de direcció.
    6. La redacció de les bases haurien d'especificar, de forma clara, les limitacions d'estructura i pressupost que les direccions afrontaran. És un aspecte a tenir en compte per no generar falses expectatives ni frustracions posteriors.