• Menú
  • Torna enrere
    Comunicats

    Fabra i Coats: el no futur una altra vegada

    15 novembre 2024 | Comunicat conjunt de l'Associació Catalana de Crítica d’Art (ACCA) i la Plataforma Assembleària d’Artistes de Catalunya (PAAC) sobre el nou concurs de direcció per a la direcció del Centre d'Art Contemporani Fabra i Coats publicat recentment.

    L’Associació Catalana de Crítica d’Art (ACCA) i la Plataforma Assembleària d’Artistes de Catalunya (PAAC) mostrem la nostra oposició a les bases del concurs tal com estan establertes ja que no garanteixen unes condicions laborals justes.

    L’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) ha obert la convocatòria pel concurs de direcció del Centre d’Art Contemporani “Fabra i Coats” (CAC). Hem analitzat dites bases amb el a través Codi de Bones Pràctiques per a Concursos de Direcció i hem detectat que incorren en 15 faltes, algunes de molt greus i altres de caràcter lleu. Per aquesta raó ens hem dirigit a l’ICUB per comunicar-los que no donem suport al concurs i demanem que ho solucionin.

    Les raons principals de la nostra oposició son dues: el tipus de contracte i la manca de garanties.

    Tipus de contracte

    No podem subscriure una convocatòria per a un concurs de direcció artística de dos anys que no contempla una pròrroga, impossibilitant així treballar a mitjà i llarg termini. Creiem que els ajuntaments tenen opcions, models de contractació i prou recursos per a oferir millors condicions de contractació que els que s’ofereixen des de l’Ajuntament de Barcelona, pràctica que sí que fan altres centres territorials. A més, la precarietat de la direcció del CAC —tal com es planteja a les bases— se suma a les dels altres dos centres d’art contemporani dependents de l’Ajuntament de Barcelona (La Virreina i La Capella), les direccions de les quals —insistim— es basen en contractacions externes que fomenten la precarietat (treballadors autònoms).

    Manca de garanties

    En els recursos
    Creiem, a més, que el mitjà i llarg termini s’assegura garantint i explicitant els mitjans amb els que es comptaran i a les bases ni s’especifica l’últim pressupost tancat del CAC, ni tampoc amb quin equip comptarà la futura direcció artística: només es concreta que es delegarà la producció i difusió al MACBA, mentre que el manteniment, l’atenció al públic i la coordinació amb la Fàbrica i el districte anirà a càrrec de l’ICUB. Si es pretén complir amb les funcions incloses a la descripció funcional del lloc de treball (entre elles, el desplegament de programes de coordinació territorial a l’àrea metropolitana), cal concretar i garantir quins recursos s’hi destinaran per fer-ho possible.

    A nivell d’assignació de funcions
    Creiem que a les bases no queda clara quina és la relació entre el CAC i el MACBA; ni quina serà la vinculació del CAC amb la resta dels centres d’arts que formen part del Sistema Públic d’Equipaments d’Arts Visuals (SPEAV). Aquesta falta de clarificació a nivell d’organigrama i grau d’independència real impedeix treballar amb un horitzó i objectius clars.

    Del procés de selecció

    • El barem de valoració numèrica que s’utilitzarà al llarg de tota la convocatòria. La seva absència (només es concreta la puntuació de la fase 1 —20 punts— però sense enumerar els criteris), fomenta l’arbitrarietat i la inseguretat quant a legitimitat del resultat. El barem hauria d’evitar que els perfils en càrrecs similars parteixin amb un avantatge impossible de superar per altres candidats que hagin treballat per compte propi i que el projecte tingui un pes determinant.
    • El temps d’exposició pública de la convocatòria (20 dies) i el temps de realització de projectes pels finalistes (10 dies) és insuficient i mancat de sentit professional. Els projectes finalistes haurien de ser remunerats.
    • Es desconeixen els membres del jurat (i els seus suplents) i tampoc s’especifica quan s’anunciaran. Per tant no sabem si tenen capacitat, si fa un mínim de 2 anys que no han format part de cap jurat, ni tampoc si serà una feina remunerada. Tampoc sabem, un cop es seleccionin els finalistes (arran de la màxima puntuació obtinguda per la valoració dels mèrits al·legats) quin protocol de substitució està previst per si apareix algun conflicte d’interès amb algun dels membres del jurat i els finalistes.
    • No es garanteix la confidencialitat: ni de la comissió envers els candidats, ni tampoc dels projectes que es presentin per optar a l’elecció.
    • No s’exigeix com a requisit una llicenciatura o grau en una especialitat vinculada al càrrec (només com a mèrit al·legat).
    • És un lloc de treball per un equipament públic (CAC), convocat per un ens públic. No es pot negar la possibilitat del recurs administratiu i obligar als possibles recurrents a impugnar les bases només per la via judicial.

    Finalment, hem reiterat a l’ICUB la nostra disposició a continuar col·laborant en el disseny del millor concurs possible pel CAC, puix que és un centre d’art de vital importància tant per la ciutat com pel país.

    Signat:


    ACCA i PAAC


    ANNEXOS
    1. Bases del concurs per dirigir el CAC
    2. Codi de Bones Pràctiques pels Concursos de Direcció